מה עושים עם משכנתא בזמן גירושין?

זוג צעיר מחייך מחזיק מפתחות של ביתם החדש

גירושין יכולים להיות תקופה קשה ומלחיצה עבור זוגות, עם הרבה אי ודאות כלכלית, אבל הם לאו דווקא חייבים להיות כאילו. אחד הדברים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון הוא מה לעשות עם המשכנתא במהלך גירושין. חשוב להבין את האפשרויות שלכם, ליצור תוכנית שמתאימה לשני הצדדים המעורבים בתהליך ולוודא שאתם מקבלים את ההחלטה הטובה ביותר עבור המצב שלכם. 

בעת חלוקת הרכוש בתהליך גירושין, במידה ויש לבני הזוג נכס אם משכנתא, הפתרון הכי פשוט הוא למכור את הנכס, להחזיר לבנק את המשכנתא ואת יתרת הכספים לחלק בין בני הזוג. האם פתרון זה מתאים לכולם? כמובן שלא. בדרך כלל אחד מבני הזוג יתחשבן עם השני וישאר בעלים של הנכס.

ישנן אסטרטגיות שונות בהן תוכלו להשתמש כדי לטפל במשכנתא במהלך גירושין, במאמר זה הכנו לכם כמה טיפים כיצד להתמודד עם משכנתא במהלך גירושין, כולל הבנת הזכויות שלכם, בחינת אפשרויות שונות ותקצוב לעתיד.

איך לטפל במשכנתא בזמן גירושין?

אם אתם מתמודדים עם גירושין, חשוב להכיר את זכויותיכם. בארצות הברית, למשל, קיימת חלוקה שוויונית של רכוש זוגי. אולם פה בארץ זוגות רבים צריכים להסכים על חלוקת הרכוש או לתת לבית המשפט להחליט על החלוקה. בלי להכנס יותר מידי עמוק לתחום המשפטי, לא מובן מאליו שחלוקת נכסים והתחייבויות תהייה שווה. הדברים פחות תלוים בהכנסות של כל אחד מבני הזוג, אלה יותר במספר פרמטרים: הסכמים בין בני הזוג (לדוגמה, האם קיים הסכם ממון שקובע את חלוקת הנכסים), איזה רכוש היה לכל אחד מבני הזוג לפני שהסדירו את היחסים ביניהם, אילו ירושות ומתנות קיבל כל אחד מהם. 

כדי להבין יותר על חלוקת נכסים והתחייבויות ניתן לפנות לעו"ד או/ו לאקטוארים שמתמחים בנושא. כאן אנחנו נדבר רק על משכנתא, כי זאת ההתמחות שלנו.

לעניין המשכנתאות, על מנת להבין את זכויותיכם וכיצד לפעול, חשוב שתהיה לכם הבנה ברורה כמה נכסי נדל"ן יש לכם, מה החלק שיקבל כל אחד מבני הזוג בתהליך, מה יתרת המשכנתא על כל אחד מהנכסים ואיפה היא מנוהלת. לדוגמה, אם מדובר בדירה להשקעה שהבעלות עליה תתחלק שווה בשווה בין בני הזוג, אז עקרונית גם המשכנתא תתחלק 50%-50%. אם מדובר בדירת מגורים יחידה שיש עליה משכנתא והבעלות על הדירה תעבור לאחד מבני הזוג, אז כנראה שאותו בן הזוג יצטרך לקחת על עצמו גם את המשכנתא. 

הטיפול במשכנתא בעת הגירושין נושא מורכב, במיוחד אם מדובר במספר נכסים. מומלץ מאוד להתייעץ עם יועץ משכנתאות פרטי, שינתח את המצב הפיננסי שלכם, יסביר לכם על הדברים וילווה אתכם במשך כל התהליך.

מי מנהל משכנתא בזמן גירושין?

גירושין יכולים להיות חוויה קשה, וניהול משכנתא בתקופה כזו יכול להיות מאתגר עוד יותר. כדי לא להכנס לקנסות מיותרים או, במקרה הכי גרוע לאבד את הבית בגלל אי עמידה בתשלומים, חשוב להבין מי אחראי על תשלומי המשכנתא וכיצד יש לנהל אותה במהלך הליך הגירושין. 

התשובה לשאלה זו תלויה בסוג ההלוואה שיש לכם, האם היא שני בני הזוג רשומים בתור לווים בהלוואה או רק אחד מהם, וכיצד מתנהלים הליכי הגירושין. אחת ההחלטות החשובות ביותר היא מי ינהל את המשכנתא במהלך ואחרי הגירושין. להחלטה זו יכולה להיות השפעה ארוכת טווח על שני הצדדים, ולכן חשוב לוודא שהיא מטופלת בזהירות ובהגינות.

כאשר זוג מתגרש, אחד העניינים החשובים והמסובכים ביותר שיש לטפל בהם הוא המשכנתא. פיצול נכסים והתחייבויות יכול להיות תהליך קשה, והמשכנתא אינה יוצאת דופן. 

חשוב להבין כיצד מתנהלת משכנתא בהליך גירושין על מנת ששני הצדדים יוכלו לקבל החלטות מושכלות לגבי עתידם הכלכלי. במסגרת הליך גירושין, בית המשפט ישקול גורמים שונים כדי לקבוע את חלוקת הנכסים וההתחייבויות (ביניהם גם המשכנתא) וכיצד יש לטפל בהם. חשוב ששני הצדדים יבינו כיצד מתנהלת משכנתא בהליך גירושין על מנת שיוכלו לקבל החלטות מושכלות לגבי עתידם.

האם ניתן להקפיא משכנתא בהליך גירושין?

חשוב לדעת אילו אפשרויות עומדות בפנינו בכל הנוגע לחלוקת הנכסים. אחד הנכסים החשובים ביותר שצריך לחלק הוא בית המשפחה, שלרוב יש עליו במשכנתא. אחת האפשרויות הללו היא האפשרות להקפיא משכנתא בהליכי גירושין. 

ניתן להקפיא את תשלומי המשכנתא בזמן הליך הגירושין, מה שמאפשר לבני הזוג להתארגן מחדש כספית ולהסדיר את תשלומי המשכנתא מבלי להיכנס לקנסות ועיקולים. על כל הלווים להסכים לתנאי הקפאת המשכנתא וכמובן לקבל אישור מהמלווה (בנק או גוף פיננסי אחר שממנו נלקחה המשכנתא).

לכמה זמן ניתן להקפיא משכנתא בהליך גירושין?

כאשר בני זוג עוברים גירושין, חשוב לקחת בחשבון את ההשפעה של הקפאת משכנתא על מצבם הכלכלי. הקפאת משכנתא יכולה להיות כלי חשוב לסייע בניהול המעבר מחיי נישואין לחיי רווקות. לדעת כמה זמן ניתן להקפיא משכנתא במהלך הליך גירושין יכולה לעזור לזוגות לנהל משא ומתן ולתכנן את העתיד. על מנת להבטיח ששני הצדדים יוכלו להתקדם בחייהם, לעיתים קרובות יש צורך בהקפאת משכנתא במהלך הליך הגירושין. 

על פי החוק, בנקים מחוייבים להציע ללקוחותיהם מספר אפשרויות (מסלולים עם גרייס או ללא גרייס) להקפאת המשכנתא בהליך הגירושין. משך הזמן שניתן להקפיא משכנתא הינו מחודש אחד עד מספר חודשים, תלוי בפרטיו של כל מקרה ובתנאים של הגוף המלווה.

עורך דין לגירושין או עורך דין למשכנתא?

בבואכם להחליט בין עורך דין מתחום גירושין או עורך דין מתחום הנדל"ן חשוב לקחת בחשבון את הצרכים הספציפיים של המקרה שלכם. עורכי דין לגירושין מתמחים בדיני משפחה ויכולים לסייע לכם בנושאים כמו משמורת ילדים, מזונות וחלוקת נכסים. 

עורכי דין מתחום הנדל"ן מתמחים בסיוע לאנשים פרטיים ועסקים בעסקאות הנדל"ן שלהם, יוכלו לכוון אתכם בקבלת ההחלטות בנוגע למשכנתא שלכם. בהתאם למצבכם, לעניין המשפטי ייתכן שתזדקקו לשירותיו של אחד או אף שני סוגי עורכי הדין. אם אתם רוצים עזרה מקצועית בעניין המשכנתא, מומלץ לפנות ליועץ משכנתאות פרטי.

תהליך גירושין יכול להיות תקופה קשה ומלחיצה, ואחד הנושאים המרכזיים שיש לקחת בחשבון הוא מה לעשות עם המשכנתא. חשוב להבין את כל האפשרויות שלכם, כדי לקבל החלטות מושכלות שתועילו לשני הצדדים לכל הנוגע להתמודדות עם משכנתא במהלך גירושין, לרבות מימון מחדש, חלוקה והעברת הבעלות על הנכס או מכירת הבית. 

יצירת קשר מהירה

תפריט נגישות