למה הריבית על משכנתא עלתה ב2022?

קונספט נדלן בית על מחשבון

החל מתחילת השנה אנחנו רואים עלייה הדרגתית אבל משמעותית בריביות על המשכנתא. האם זה קשור באופן ישיר לעליית ריבית בנק ישראל שמביאה לעליה בריבית הפריים או לציפיות אינפלציה, או ליציאה ממשבר קורונה, או לגורם חיצוני אחר או כל הפרמטרים יחד? שנה זו הביאה לנו לא מעט הפתעות ועובדה אחת בולטת – שיעורי הריבית מטפסים למעלה. 

במאמר הבא נבין ביחד למה שיעורי הריביות עולים ובכמה, האם נכון בזמן הזה לקחת משכנתא ומה צופן לנו העתיד? המשיכו לקרוא ותגלו.

הסיבות לעליית ריבית על משכנתא

ישנם גורמים רבים המשפיעים על גובה הריבית שתשלמו בסופו של דבר, ולכן עליית הריביות לא תלויה רק בגורם אחד מה שהופך את המצב למורכב יותר. בואו נבין מהן הסיבות המרכזיות שבגללן הריביות עולות באופן כללי, ולמה השנה הן עולות אפילו יותר מהצפוי.

עליה שגרתית של תחילת שנה

בנק, כמו כל חברה השואפת להיות רווחית, מגדיר לעצמו יעדים שנתיים. היעדים נקבעים למעלה (בהנהלה) ויורדים למטה לבנקאים בסניפים. לבנקאים יש אינטרס מובהק לעמוד ביעדים, כי כך הם יקבלו את הבונוסים שלהם וישמרו על מקום עבודה שלהם. אם הבנקאים לא יעמדו ביעדים, לא יהיו זכאים לבונוסים, כמו כן, גם הבנק יפסיד, כי הלקוחות יתחילו לעזוב לבנקים מוצלחים יותר.

בקיצור לקראת סוף שנה הבנקים מתחילים לצמצם את הפערים לגיוס הכספים, מה שאומר שהם מוכנים לתת משכנתאות בתנאים טובים יותר, כשהעיקר הוא להגיע להיקפים גדולים יותר על מנת לסיים את השנה עם מאזנים מרשימים יותר. בתחילת שנה סיפור אחר. יש שנה שלמה לריצת מרתון ליעדים. לכן המחירים והתנאים משתנים בתחילת השנה העוקבת. בתחילת השנה 2022 זה קרה שוב כמו בכל שנה, אך השנה לצערנו העלייה ניכרת הרבה יותר משנים קודמות.

מדד גבוה

כשאנחנו מדברים על המדד, אנחנו מתכוונים למדד המחירים לצרכן שרק עולה ועולה כמו שלא ראינו הרבה זמן. ב 12 החודשים האחרונים, בשונה מהשנים האחרונות שהאינפלציה בהם הייתה אפסית, הוא עלה ביותר מ 4 אחוזים!  יעד האינפלציה שהוגדר ע"י בנק ישראל הינו 1%-3%. כיוון שבנק ישראל לא מצליח לשמור על יעד האינפלציה אי ודאות בשוק עולה ואיתה עולות הריביות. אם לדייק, מדובר בריביות במסלולים קבועים לא צמודים המגלמות בתוכן את הציפיות לאינפלציה.

שוק ההון והמצב העולמי

טרם הספקנו להתאושש ממשבר הקורונה, הגיעה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אנחנו אולי חושבים שהמלחמה הזו לא קשורה אלינו, אך היא נוגעת לנו הרבה יותר ממה שאנחנו משערים. בעקבות משבר הקורונה והמלחמה מורגשת עליית מחירים בכל העולם ועלייה באי ודאות. כפי שידוע, אי ודאות מביאה לעליית הריביות – זאת הסיבה הנוספת לעליית ריביות משכנתא.

עליית ריבית בנק ישראל וריבית הפריים

אחד מהכלים העיקריים של בנק ישראל לטיפול באינפלציה הינו עלייה בריבית. כיוון שהאינפלציה נשארת גבוהה כבר תקופה מספיק ארוכה, לבנק ישראל לא נשאר דבר, אלה להעלות את הריבית. מתחילת השנה כבר היינו עדים לשתי פעימות עליית הריבית ב-0.25% וב-0.4% וצפויות עליות נוספות. בעקבות העלות אילו של ריבית בנק ישראל גם ריבית הפריים עולה בהתאם. כידוע ריבית פריים מורכבת מריבית בנק ישראל בתוספת של 1.5%.

גודל השוק והתחרות

מדינת ישראל היא מדינה קטנה יחסית לשאר מדינות העולם, וכך גם שוק המשכנתאות שלה הנשלט על ידי מספר קטן של גופים. התחרות גם היא אחת מהסיבות המרכזיות לשינויי הריבית בשוק. המשמעות היא שאין בארץ תחרות אמיתית בין הבנקים. כאשר בנק אחד מעלה את המחירים גם שאר הבנקים הולכים אחריו. במידה ויכנסו לשוק המשכנתאות  גופים נוספים "רעבים להצלחה", התחרות תגדל וכך הריביות ירדו בהתאם.

אז בכמה עלו הריביות?

בחודש אפריל 22' לראשונה מזה 4 שנים, התקבלה החלטה של חברי הוועדה ההומניטרית בבנק ישראל, והריבית בנק ישראל עלתה ב-0.25% (מ 0.1%  ל 0.35%). בשונה מכל ההערכות המוקדמות, מדובר בהעלאה גבוהה יותר מהמצופה. במאי 22' הייתה עליית ריבית נוספת ב 0.4% – ריבית בנק ישראל עלתה ל 0.75%. ריבית פריים עלתה בהתאם ל 2.25% ויחד איתה עלו הריביות בשאר המסלולים (קבועים ומשתנים). 

האם הריביות צפויות להמשיך ולעלות?

ההנחה הרווחת היא שברגע שהמלחמה תסתיים ונראה עלייה בשוק ההון, בהתאם הריביות הצמודות יירדו. לגבי מסלולים לא צמודים, התשובה תלויה בציפיות לאינפלציה. ברגע שיחזור האימון של השוק ביעד האינפלציה, הפער בין ריביות לא צמודות לריביות צמודות יצטמצם.

השאלה היא האם זה יבוא לידי ביטוי בירידה של הריביות לא צמודות או בעליה של ריביות צמודות?

כל עוד האינפלציה בשוק תהיה גבוה יותר מהיעד, בנק ישראל ימשיך לעלות את הריבית שלו (וכך גם הפריים תעלה), כי אין לו כלי אחר למזער את האינפלציה.

האם מומלץ לקחת משכנתא בתקופה כזאת?

התשובה לשאלה הזאת היא מורכבת, וגם היא תלויה בפרמטרים שאת חלקם אנחנו לא יודעים אלא רק מעריכים כמו למשל מה גובה הריביות שתהיה בעוד שנה.  בזכות העובדה שהריביות עדיין זולות יחסית, ייתכן והן יתיקרו בשנה הבאה, ולכן ההמלצה היא כן לקחת משכנתא בימים אלה, כי רוב הסיכויים שהיא תהיה זולה יותר משנה הבאה.

כמו כן, מחירי דירות ממשיכים לעלות. מה שלא תקנו היום, סביר להניח שתקנו יקר יותר בעוד שנה.

בנוסף לכך, התשובה לשאלה הזאת תלויה גם במצבכם הפיננסי, לכן כדי לקבל תשובה מדויקת יותר מומלץ להתייעץ עם יועץ משכנתאות מקצועי. הוא ידע להסתכל על התמונה הרחבה ולהחליט באיזה דרך עליכם לצעוד.

השורה התחתונה

שנת 2022 הביאה גל עליות בריביות מכמה סיבות וגורמים שונים. העליות קשורות גם לעליות נורמטיביות של תחילת כל שנה, לאינפלציה, למצב שוק ההון והמלחמה באוקראינה, להשפעה של החלטת הנגיד להעלות ריבית בנק ישראל ושאין באמת תחרות בשוק המשכנתאות הישראלי שתאט את העליות האלה.

אם אתם שוקלים לקחת משכנתא בתקופה זו, עליכם להיות מודעים לכל השחקנים המשפיעים על גובה הריבית שלכם. לקיחת משכנתא בתקופה של עליות כאלה משמעותיות בריביות עלולה לייקר לכם באופן משמעותי את ההחזר החודשי וההחזר הכולל, ולכן אנחנו ממליצים לבחון את האפשרויות ברצינות רבה.

עם זאת, תמיד תהיה לכם האפשרות למחזור המשכנתא בתקופות טובות יותר, אך לא צריך להסתמך על האפשרות הזאת. עליכם לקחת משכנתא כשאתם בטוחים שאתם יכולים להחזיר אותה, ושאתם בעמדה נינוחה מול התנאים שאתם מקבלים.

יצירת קשר מהירה

תפריט נגישות